LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Lezec který nepadá, leze pod své možnosti.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Nové průvodce světových oblastí
Vychází nová kniha Máry Holečka o Gasherbrumu I.
Vychází nový průvodce na saské písky Elbsandstein Plaisir

Závody
ČP děti obtížnost Trutnov (17.11)
ČP děti obtížnost Trutnov (17.11)
LezeTop Cup 2018 (24.11)

Žebříček
Cesty:
39.Čech 10110
40.Mikosik 10097
41.Zaoral 10094
Bouldry:
39.Běhounek 8809
40.Bureš 8750
41.Habeš 8628
Hory:
2.Švihálek 5970
3.Nehasil 5501
4.Novák 5194

Výsledky
MČR v lezení (27.10)
MS Innsbruck (06.09)
MS mládeže Moskva (09.08)

Deníčky
4574 lezců
722912 cest
Nové přelezy:
Dale Duro 7b
La Montana 8a+/8b
Cap I Cua 7c
Dame Cande 8a
Tequila Su 7c+/8a
Apollo 13 8a+
Pim Pam Po 7c/7c+
La Bella P 8b
El Rey De 7c+
Malý Harem 10

Stěny
Lezecké centrum SmíchOFF - Praha 5
V 16 - Plzeň
Boulder Bar - Praha 7

Prodejny
Rock Point OC Olympia - Brno
Outdoor Centrum Rock Point Perštýn - Praha 1
Outdoor Centrum Rock Point Poříčí - Praha 1

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Jižní Ušba (4710m)

kombinace jižního hřebene a Khergianiho cesty

Výlet do Gruzie jsme upekli tradičně u piva na posledním slanění. Postupem času vykrystalizovalo složení expedice a její plány. Letoš, Pítrs a Béda měli v plánu vylézt normální cestou na severní vrchol Ušby. Já měl v plánu vylézt na jižní vrchol nějakou těžší cestou.

Pro tento nápad se mi podařilo nadchnout Richarda Müllera, který ještě přizval do party Dalibora Mlejnka.

To sobotní červencové ráno nevyrážíme s Janou, jak jsme zvyklí, do Jury nebo Labáku, ale na letiště. Letadlo do Gruzie s přestupem v Kyjevě odlétá ve tři hodiny. Jedeme přes Turnov, kde nabíráme Ríšu a Libora. U Ríši doma ještě přebalujeme a vážíme batohy. Dostat se do váhového limitu je opět umění.

Na letišti se potkáváme s Letošem a Pítrsem, na poslední chvíli přichází i Béda. Letadlo má zpoždění, takže ještě stíháme jedno plzeňský v letištní hospůdce. Béda má blbej pocit z batohu. Při manipulaci se zavazadly ho přes okno zahlédl na zvláštním místě, ale s plzní v ruce nad tím jen mávl rukou. Pilot našeho letu nakonec zpoždění dohnal, takže jsme stihli i plánovaný přestup v Kyjevě.

V gruzínském Kutaisi jsme někdy před půlnocí místního času. Kromě omračující kombinace vedra a vlhkosti řešíme i další problém. Je to vždy napínavé, to čekání, jestli dopravní pás vyvrhne z útrob letiště právě ten váš batoh a vy budete moci pokračovat v cestě. Bédův špatný pocit z Ruzyně se změnil v jistotu v momentě, kdy se pás zastavil a jediný Béda byl stále bez batohu. Po rychlém rozboru situace se rozhodujeme, že Letoš, Pítrs a Béda zůstanou na letišti, počkají na batoh a zbytek party vyrazí do hor.

Před letištěm čeká objednaný taxík do Mestie. Cestou se zastavujeme v sámošce nakoupit potraviny. Nakupovat rozespalí v jednu ráno proviant na dva týdny není moc dobrý nápad. Podle toho vypadal následujících čtrnáct dní náš jídelníček. Ještě že jsme si s sebou vezli 16 ks dvojitých Travellunchů! Po pěti hodinách jízdy nás řidič vyklopil v Mestii, kde si nás převzal jiný šofér s  offroad taxíkem. U něj máme také již z domova domluvený nocleh a zásoby plynu.  Pohostil nás domácím jogurtem, po kterém jsme se kupodivu neposr…  a po dvouhodinovém spánku vyrážíme starým Myšákem, který sotva drží pohromadě, do hor.  Cestou poprvé vidíme náš cíl - Ušbu


Ušba



Naše cesta


Mazeri vyřizujeme potřebné povolení u pohraničníků a pak nás taxi vyveze ještě ke staré turistické chatě nad Mazeri. Odtud už musíme pokračovat po svých. Každý máme zhruba 40 kg na zádech. Cesta do základního tábora pod ledovec trvá asi pět hodin.  Vede nádherným údolím kolem horské řeky a vodopádů. Každý si jdeme svým tempem. Nejrychleji vyrazil Dalibor, který ale na první odbočce zvolil špatný směr a vydal se – kdo ví proč - do Ruska.  My s Ríšou tudíž ani nevěděli, že jsme ho předběhli, a mysleli si, že jde ukrutným tempem stále před námi. Jaké bylo naše překvapení, když jsme došli na ledovec a Dalibor nikde. Po asi hodinové debatě, zda se utopil v brodu nebo ho sežral medvěd, se Dalibor k naší úlevě objevil.

Hned druhý den vyrážíme na aklimatizační výstup do sedla Mazeri, které má asi 3 600 m. Cesta vede po ledovci a závěrečným firnovým kuloárkem. V sedle musíme vykopat celkem velkou plošinu pro stan. Do stěny jsme zvolili taktiku – jeden dvoumístný stan pro tři lidi. Hned v sedle ovšem zjišťujeme, že ve třech se v něm opravdu nevyspíme. Jako jediný jsem si s sebou do hor přivezl pořádný zimní spacák. Dalibor má letní spacák vhodný leda tak k Mácháči a Ríša se vybavil letním péřákem. Můj spacák se mi ale zdál do stěny dost těžký, tak jsem ho pokusně nechal v BC. Experiment nocování v péřovce ovšem nevyšel, přecenil jsem svůj termoregulační systém. Klepal jsem ve stanu kosu celou noc. Dalibor klepal kosu venku ve žďáráku, snad jediný Richard se vyspal.


Postup do sedla Mazeri


Na další dny je hlášeno zhoršení počasí. Vracíme se do BC, kde se potkáváme s Letošem a Pítrsem.  Béda vzdal čekání na batoh a vrátil se do Čech. Čtyři dny čekání na počasí krátíme vařením, procházkami k vodopádu a nekonečnými debatami kudy nahoru. Původní plán na cestu Mischlayev jsme zavrhli z důvodu padajícího kamení v centrální části stěny. Jako nejlepší varianta výstupu se nám jeví jižní hřeben vedoucí ze sedla Mazeri.

Letoš s Pítrsem vyrážejí na severní vrchol o den dříve a tráví jednu noc v humusu na ledovci. My jsme si raději počkali a vyrážíme za azůra. První část cesty do sedla Mazeri známe. Aklimatizaci před pěti dny si tělo už sotva pamatuje, ale i tak jsme celkem rychlí. Způsob bivaku je jasný. Kluci v letních spacácích ve stanu, já ve ždáráku.


Firnový tobogán



Nekonečné firnové svahy


Brzy ráno konečně nastupujeme do stěny. Cesta začíná sestupem asi 100 m firnovým kuloárem na druhou stranu. Pak následuje traverz ve skále do dalšího kuloáru, který nás asi po 300 m vyplivne za zubem Mazeri. Odtud je možné pokračovat rozlámaným hřebenem až pod headwall. My v rámci urychlení volíme výstup systémem firnových kuloárů vlevo od hřebene. Vedení se ujímá Ríša. Sklon je nekompromisní – 60 až 70 stupňů. Naštěstí máme až na pár výjimek dobré štandy ve skále. Pod headwallem jsme večer. Místo na bivak je horší, ale o to vzdušnější než v sedle Mazeri.


Pod headwallem



Výhled ze spacáku



Bivak


Ráno nás čeká převislá stěna, kterou překonáváme cestou místního borce Khergianiho. Pro tyto účely s sebou táhnu i lezečky, ovšem v mínus šesti se mi do nich opravdu nechce. Nastupuje tedy zkušený technický lezec z Yosemit Dalibor a s heslem „na čistotu se…,  na vrchol se deru“ zdoláváme čtyři nejtěžší délky celkem rychle. Posledních deset délek na vrchol vyšlo na mě. Věci na bivak jsme nechali pod headwallem, takže máme jen jeden pokus. Nastává závod s časem. Síly rychle ubývají a vrchol stále v nedohlednu. Mixové pasáže střídají strmé firnové svahy. Po poslední mixové délce nacházím tabulku Ušba Južnaja s pamětním nápisem a raduju se, že jsem na vrcholu. Zpoza skály na mě ale vykoukne další dlouhý hřeben. Naštěstí to není tak hrozné a společným postupem jsme za chvíli na vrcholu. Je pět odpoledne a nás čeká nekonečné slanění zpátky do bivaku. Po několika infarktových situacích, kdy se nám zaseklo nebo zamotalo lano, jsme v deset večer v našem orlím hnízdě.


V headwallu



V headwallu



V headwallu



V headwallu



Kousek pod vrcholem



Vrcholový hřeben



Vrchol



Máme toho dost


Po chladné noci pokračujeme další den ve slaňování. Až pod Mazerský zub to jde celkem dobře. Zde se ale shodujeme, že se nám nechce slaňovat šest délek kuloárem a pak dalších sto metrů lézt do sedla Mazeri. Jsme přeci přímo nad sedlem, tak proč do něj neslanit. Shodujeme se v pocitu, že do sedla nám zbývá maximálně 100 m. Na průzkum vysíláme Dalibora vybaveného skobami pro případ nouze. Mizí za hranou a dost dlouho se nic neděje. Tušíme s Richardem průšvih. Po nekonečném čekání se přeci jen ozve „volný“.  Přehoupnu se přes hranu a je mi to jasný. Visíme asi 250 metrů nad sedlem v parádní převislé žulové stěně. Následují čtyři šedesátimetrová slanění a třímetrový doskok do sedla. Po tak napínavém finále jsme rádi, že stojíme na „pevné“ zemi. Stěně jsme obětovali několik skob, friendů a smyc, 20 m repky a rozřezali celé 60 m lano na smyce (pro ten účel jsme ho brali).


Slanění


V BC se vítáme s Letošem a Pítrsem. Severní vrchol nedali kvůli sněhovým převějím na vrcholovém hřebenu.

Poslední tři dny se flákáme v Mestii. Obdivujeme místní originální architekturu, navštěvujeme muzea, ochutnáváme místní jídlo a hlavně pití. Lety domů přes Charkov a Kyjev jsou dlouhé, ale bezproblémové a expedice úspěšně končí tam, kde před čtrnácti dny začala – na pražském letišti Václava Havla.

Resumé: Vylezena kombinace jižního hřebene a Khergianiho cesty na jižní vrchol Ušby (4710m).

Pavel   [úpravy] 13:06 22.11.2017Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Re14:28:37 22.11.2017
Paradicka
Peterodpovědět 

 Dobře Vy15:28:55 22.11.2017
Papoušodpovědět 

 cesta00:18:50 23.11.2017
nedory se nezapře.
gorbiodpovědět 

 Krása08:01:35 23.11.2017
Krása, krása, krása!
Machodpovědět 

 ztracený batoh08:09:24 23.11.2017
sem si zas poslintal klávesnici. hezký. závidím.

a dotaz na batoh a zkušené cestovatele: ztracený batoh se od ostatních nějak lišil? (třeba délkově nadrozměr, neobvyklé barvy apod?) dá se nějak předejít ztrátě batohu jeho naprostým zkonforměním (balit I do hor do standardního dovolenkářského kufru s kolečky), zhnusněním (zabalit batoh do pytle na brambory), nebo naopak zoriginálněním (třeba zabalit pro tři lidi dohromady do svině tak, aby to bylo třikrát pod limit ale v součtu nadrozměr), nebo je zašantročení batohu vždy loterie a nedá se nic dělat a zbývá jen doufat?
Lukas B.odpovědět 
 Re: ztracený batoh08:43:03 23.11.2017
Vědátore, zkus udělat výzkum jak má barva a tvar batohu vliv na ztrátu batohu při šachování na letišti. V tvém případě bude nejlepší, když mu koupíš letenku, posadíš si ho vedle sebe a budeš na něj po dobu letu furt čumět.
M.odpovědět 
  Re: ztracený batoh08:52:10 23.11.2017
děkuji za konstruktivní odpověď.
Lukas B.odpovědět 
  Re: ztracený batoh08:55:20 23.11.2017
Problém byl ten, že se ten batoh nikde neztratil. V Praze ho prostě nenaložili. Béda s nimi komunikoval asi čtyři dny z Gruzie. Pořád mu říkali, že už ho posílají, že přiletí druhý den atd. Pak mu přestali brát telefon, tak musel volat z jiného čísla. Ve výsledku zjistil, že se ten batoh ani nepokusili poslat a celou dobu ležel v Praze na letišti.
PavelBodpovědět 
   Re: ztracený batoh09:10:12 23.11.2017
Jinak velikost a tvar zavazadla na to určitě nemá vliv. Všichni jsme měli +/- stejný krysy. V Kutaisi ještě byla paní, které nepřiletěl klasický kufřík na kolečkách. Takže je to o spíše náhodě.
PavelBodpovědět 
    Re: ztracený batoh09:41:18 23.11.2017
hm. díky. to nasere, domluvit tři neděle volna, a pak nic. je v mestii aspoň decathlon a půjčovna? (na tu normálku by to možná....)
Lukas B.odpovědět 
     Re: ztracený batoh09:44:36 23.11.2017
Právě že tam nic není. Nebo jsme nic nenašli.
PavelBodpovědět 
      Re: ztracený batoh10:55:36 23.11.2017
ztracenej bagl je nejhorsi nocni mura. Mam zatim uspesnou statistiku pouze 2x serizoni ztraceni, a d i tyhle dve nejhorsi byly do 4 dnu na miste. Dokonce i ob misto, neb za 4dny jsme ojeli jeste kamsi do riti a ten bagl nas tam dojel. A to mluvim ano o rusku, argentine a indii. 3 nejhrosi flakaci narody :)

Ale taky si rkam, letet kuli tomu dom? Normalka na usbu (mam teda neuspesny pokus) neni zas takova hruza a umi si klidne predstavit ze se 4 lidi podeli, jakoze daji kazdej jeendy fusky, trenky a ja nevim co tomu co nedostal bagl. Za nejhure nahraditelmny povazuju macky - to chce minimalne hrebiky, usen a um. Misto pikluu sadu seker, misto spacaku msinti deky. Boty se sehant vetisnou daji.. Muyslim ze timhle bych travil ty 4 dny cekani na baghl, a pak jel na kopec.... a po navratu je zabil.
judovanaodpovědět 
       Re: ztracený batoh11:16:10 23.11.2017
Hlavně nemáš boty, většinou nenastupuješ do letadla v technických botech.
M.odpovědět 
        Re: ztracený batoh11:50:22 23.11.2017
No ja litam s botama vždy na palubě.
A to i s lyzakama!
pepinoodpovědět 
         Re: ztracený batoh11:51:24 23.11.2017
Jinak výstup ... velká paráda!
pepinoodpovědět 
        Re: ztracený batoh12:01:22 23.11.2017
..to bych rekl ze naopak..vetsinou do letadla v tehle botech nastupujes..kvuli vaze.. a miste v baglu...ale to je jedno..to musi neskutecne nasrat
Hanzodpovědět 
         Re: ztracený batoh16:54:16 24.11.2017
presne tak....
judovanaodpovědět 
   Re: ztracený batoh08:08:14 19.12.2017
za toto věšet za koule do průvanu !!!
Bédaodpovědět 
   Re: ztracený batoh08:08:20 19.12.2017
za toto věšet za koule do průvanu !!!
Bédaodpovědět 
   Re: ztracený batoh08:20:12 19.12.2017
Jinak krásnej počin. V jakém období jste tam byli a přes koho jste zařizovali formality, dopravu a ubytování na místě? Jen abych uvedl na pravou míru, nejsem ten Béda, kterýmu se ten batoh válel na letišti ;)
Bédaodpovědět 
    Re: ztracený batoh10:54:57 21.12.2017
Měli jsme sice kontakt na místňáka, který nám zajistil dopravu z Kutaisi do Mestie, ubytování v Mestii a předem koupil bomby do vařiče, ale i bez toho se lze snadno obejít. Vše funguje v Gruzii docela dobře (sic s typickým nádechem postsovětského bordelu) a něco ještě mnohem líp než u nás. Třeba pro turisty jsou SIM karty zadarmo k dostání už na letišty, stačí nabít v automatu a cena je mnohem nižší než u nás. Maršrutku nebo taxi lze domluvit kdekoliv jak na letišti, tak i v Mestii, nabídka několikanásobně převišuje poptávku a ceny jsou rozumné (smlouvat je pravidlem) Bomby do vařiče maj normálně v outdorovém krámu v Mestii v několika velikostech..atd. A ve stěně je je mobilní signál, takže lze dostávat každou chvíli aktuální předpověď.
Richardodpovědět 

 Konecne..13:41:56 21.12.2017
..zase clanek o lezeni, velmi osvezujici! Diky.
odpovědět 

Lezec.cz je hlavním mediálním partnerem ČHS na internetu

MFOF

 Foto dne:
Grotta del Cavallo
Grotta del Cavallo
 Databáze cest:
Všechny cesty (131441)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější bouldery:
Šaman 7C+ Milštejn
Zlý Duchové 8A Milštejn
Vodní Hladina 4 Loučovice
Konec Světa 6A+ Loučovice
Páté Kolo U Vozu 6B Loučovice
Nově komentované:
Club Super Tres 7b Port De Sóller
C'est La Dernier Le Plus Dur 6c+ Todra Gorge
Projekt 11 1 Lom V Doubí
Angry Birds 5.13c Red River Gorge
Pevné Klouby 9 Konstantinky

 Nově v diskusi:
Re: Tady nejsi v MAFŘE!! - Já jsem tvůj Pan Bůh!! | Re: Alex o Adamovi - odkaz :) | Alex o Adamovi | Re: Kružberk - frend | Re: Kružberk - frend | jsem v pohodě | Re: Tady nejsi v MAFŘE!! - Já jsem tvůj Pan Bůh!! | Re: Tady nejsi v MAFŘE!! | Tady nejsi v MAFŘE!! | Re: Péřová vesta |

 Nové komentáře:
Re: Diky dobrovolnikum | Málo drátu! | Pražský křišťálový cepín? | Re: zakaz kempovani | Re: zakaz kempovani | Re: zakaz kempovani | Re: zakaz kempovani | Re: Sorry | Bbg | Re: nýty, odpovědnost a dvojí metr |

 Kde to vře:
Na Tetín jen se sedmnáctkou (72)
Dry Tool Cup Brno 2018 už příští týden (35)
Chris Sharma: Nové video s obrovskými pády v DWS projektech (27)
Osp, Slovinsko: Nové parkoviště a apel na zákaz kempování (24)
Závody v Lipníku vyvrcholil pátý ročník MPM 2018 (21)
Letní dobrodružství v Chamonix (18)
Video z Krkavky (18)
Kapelník (16)
Adam Ondra: onsight Salathe se mi nepovedl (15)
Adam Ondra: onsight Just Do It 8c+ ve Smith Rock (9)

 Nově v inzerci:
Dynamická lana 20 - 28m | Statická lana 18 - 21m | Prodám různé druhy karabin | výzva | Nové lezečky Scarpa Vapor V - velikost 36 | Nové stoupací pásy - 190cm x 130mm - 100% mohér | Looping II 900/190 | Lavinový vyhledávač Arva Link | víkendové lezení | Benzíňák MSR Dragon Fire |

 Anketa:
V kolika světových lezeckých oblastech jsi byl?
 v žádné 
 301 
 v 1 
 305 
 ve 3 
 260 
 v 5 
 261 
 v 10 
 334 
 ve více než 10 
 349 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.